Chara 5
Rodičovstvo a vyučovanie.
Časť 5
Každý novorodený kozák alebo kozáčka mali okrem pokrvného otca a matky aj krstného otca a krstnú matku. O výber krstných rodičov sa vopred postarali pokrvní rodičia. Nemuseli to byť príbuzní (ako je to zvykom v súčasnosti). Krstného otca vyberal otec - mala to byť spoľahlivá osoba od ktorej sa bolo čo učiť. Bol to predovšetkým on, kto formoval ducha kozáka. A dôležitý faktor - krstný otec a krstná matka sa museli podieľať na výchove dieťaťa, a preto žili neďaleko krstného syna (krstnej dcéry). Krstnú matku si vyberala pokrvná matka spomedzi svojich priateľov (najlepšie aspoň o niečo starších, ako je jej vek).
Ak sa v rodine narodil kozák, hlavná ťarcha padla na krstného otca - ten z kozáka urobil bojovníka. Hlavnou úlohou krstnej matky v tomto prípade bolo formovať v kozákovi vzťah ku kozáčke ako k manželke, matke a gazdinej.
Ak sa narodilo kozácke dievča, hlavnou úlohou krstnej matky bolo formovať postoj kozáckeho dievčaťa ako manželky, matky a hostiteľky. Ak sa narodilo kozácke dievča, hlavnú úlohu zohrávala krstná matka. Z dievčaťa formovala kozácku ženu, ženu, ktorá vedela čakať, trpezlivú matku a láskavú hostiteľku. V tomto prípade krstný otec formoval postoj kozáckeho dievčaťa ku kozákovi ako k bojovníkovi-obrancovi, ako k manželovi, otcovi a hlave rodiny.
Po narodení dieťaťa sa neponáhľali s jeho opaterou. Nebolo samoúčelné naučiť ho čo najrýchlejšie hýbať rukami a nohami. Dieťa malo najprv vidieť a uvedomiť si neznámy predmet a potom sa ho dotknúť, "vziať ho na zúbok". Neskôr sa proces "videnie - uvedomovanie - robenie" urýchlil. Presne to robí kozák v kritickej situácii. A nie je v tom žiadna panika a zbytočné pohyby, pretože najprv vyhodnotil a potom urobil.
Po krste dostal kozáčik šašku, kindžál alebo náboj (predtým šíp), ktorý sa volá "na zub". A sledovali jeho reakciu: ak sa s ňou začal hrať - kozák bude dobrý, ak plakal - bolo o čom premýšľať.
Potom sa chlapca vždy snažili obklopiť tými vecami, ktoré boli nevyhnutnými atribútmi kozáckeho života.
Vo všeobecnosti sa takéto "veštenie" vykonávalo počas celého obdobia kozáckeho vzdelávania a výchovy. V súčasnosti by sa to nazývalo "testami". Preto bolo u kozákov zvykom postaviť kozáka do určitých podmienok, potom sa pozrieť na jeho reakciu, zistiť jeho nedostatky a prednosti a potom ho začať korigovať a rozvíjať potrebné schopnosti a vlastnosti. Keď mal rok kozácky chlapec robil prvýkrát veľa vecí. Prvýkrát si sám sadol na koňa, otec mu nasadil šabľu, vzal koňa za opraty a vodil ho po dvore.
Vladimir Golubenkov